onsdag 21 oktober 2009

Det här med ergonomi.


Idag på jobbet så stog jag och balanserade på en ställningspinne samtidigt som jag hade ryggen lutad mot en stålbalk.. Skitskönt. och då började jag fundera på det här med ergonomi och anfallsvinklar.

jag hävdade vid sagda tillfälle att diverse kontorister är barnsliga när dom ska ha skummgummi tjofräser vid tangentbord och så vidare.. det må så vara att det sliter och man kan få det klassat som yrkesskada. Men kom och hälsa på en dag i mitt liv som kabeltattare på en oljerigg , då kommer du vara ganska glad över att du har musarm. kablar på flera kilo per meter och oftast ståendes i en possition som till och med jonas gardel hade tyckt va pinsam.

Olika typer yrkesskador skall inte föringas. men oftast i media handlar det enbart om kontorsskador och hur man kan förbättra ergonomin.. I mitt yrke så har vi ergonomi när vi sitter och äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar